1. BÖLÜM- TAM ÇALGILI DÜĞÜNLER
1960 lı yıllar. Bir Ege kasabası. Askerden yeni gelen Bayraktar Aliihsan, çocukluk arkadaşı Alirıza’nın kahvesine hızla girer.
Bayraktar – Selam Alirıza. Beyciğimin gavesi yazan şu eski tabelanı yenile artık, okunmaz olmuş.
Alirıza- Vay deli oğlan, askerliği yırttın geldin ha. Gel hele şöyle bir hasret giderelim(Sarmaşırlar)
O sırada Şanso Panço Memed tahta askılı eşeğiyle, tahta kasalar içindeki yerli gazozları indirmeye başlamıştır. Yükün urganlarını çözerken seslenir.
“Kaç kasa indireyim abi? “Bu aralar işler iyi, hepsini bırak git bizim oğlan”. İşini bitiren Memed boş kasaları yükler eşeğe ve bir kovboy şarkısı söyleyerek uzaklaşır.
Alirıza- Ne o len bayraktar. Şılak gibi parlıyon.
Bayraktar –Bebe(Berber) Dıgıdıg’a uğradım gelirken. Ondan şılarıyondur. Birazdan buraya bir düğün sahibi gelecek, bazalık etcez bakalım, gelir gelmez işe başleyoz senin anlecen. Sen bene bi süvari yapıve adam gelene gada.
Alirıza – Nasıl olsun gaven?
Bayraktar – Köpürt, bir az şekerli.
Alirıza servisini yaparken düğün sahibi gelir, Bayraktar’ın masasına selam vererek oturur. “Bu hota yapcemiz düğünü senin idare etmeni rica etcem, neyse ücretini hallederiz. “Para goley, sen söle bakalım. Düğününe tam çalgı tuttun mu?” “Muzaffer ustanın ekibiyle anlaştık”. “Tamam o zaman, onlar bu işi gıvırır. Onun ekibinde iki sarı düdük, iki gara düdük vardır. Cumartesi öğleye doğru gelir onlar. Ben onları garşıla, düğün evine getiririm.
Dana dersinden yapılmış kırbacını alır, körüklü çizmeleri giyer. Köylü kasketini kel kafasına geçirir. Alanyazı meydanına çalgıcıları beklemeye gider. Çalgıcıları bir jeep tutar ve oğlan evine götürür. Mahallenin meydanına çalgıcıları yerleştirir. Evlerin duvar diplerine tahta sandalyeleri yerleştirir. Akşama doğru damadın arkadaşları gruplar halinde gelmeye başlar. Onları komşuların bahçelerinde kurulan masalara yerleştirir. Masalardan koro halinde şarkılar duyulmaya başlar. Davetliler çakır keyif olmuştur. Sıra bu grupları meydanda oynatmaya gelmiştir.
O yıllarda Demokrat Parti- Halk Partisi çekişmesi had safhadadır. Demokrat Partili gençler oyuna başlamadan önce İzmir Marşı çaldırırlar. Halk Partili gençler ise Osman Paşa marşını. Kimi gruplar meydan ateşi yakılmasını ve yanan ateşin etrafında oyun oynarlar. Çoğu kez bu marşlar yüzünden kavga çıkar ve bu kavgaları ayırmak Bayraktar’ a düşer. Çünkü düğünün asayişi ondan sorumludur. Bozulan gerilen ortamı yumuşatmak ve neşelendirmek de onun işidir. Hemen çalgıcılara talimat verir. “Sepetçioğlu çalın” . Kasketini ters giyer, düğün evinden aldığı iki ateş maşasıyla meydana atar kendini. Kendine has üslubuyla, kendi uyarladığı sözlerle oyunu renklendirir.
Sildim sildim çıkmadı, naşırfanın kalayı
Şimdiki kızlar kendi bulur kocaya, aman bozulmasın hiçbirimizin alayı
Yandım.
Kenarda elinde içi su dolu testi ile beklemekte olan yancısını çağırır yanına. Yancısı temsili kurban kesme gösterisi için meydanın ortasına kol ve bacaklar açılmış vaziyette yatar. Bayraktar etrafında elindeki maşalarla oyuna devam eder, sonra maşanın biriyle kesiyormuş sahnesini canlandırır. Etrafında bir tur daha attıktan sonra pantolon paçasının birinden şişirme sahnesine geçer, onu şişirmeye çalışır ama o bacak yukarı kalkmaz. O zaman Bayraktar kenarda duran su testisini alır, suyu paçadan içeri döker. Islanan yancı hemen ayağa kalkar ve gösteri alkışlarla sona erer.
(Devam edecek)