ÂDEM PEYGAMBER VE ŞEYTAN
İlk insan olarak Âdem (A.S) yaratıldı. Kendi cinsinden ve nefsinden eşi de yaratıldı. Nitekim hazreti Havvâ’yı da Âdem aleyhisselamın kaburgası kemiğinden yaratarak onun refika-i hayatı kılmıştı. Yani hayat arkadaşı yapmıştı. Artık evrende iki insan vardır, biri erkek biri dişi onun ayetlerinden biride, size, nefislerinizden kendileriyle sükûn bulacağınız eşler yaratması ve aranıza sevgi ve acıma koymasıdır. Kuşkusuz bunda, düşünen bir toplum için ibretler vardır. Rum suresi ayet 21
- Bu ilk insan ailesi Allahın şu emriyle karşılaştı.
- Demiştik ki : ‘ Ey Âdem, sen eşinle beraber cennette yerleş. Ondan (cennetin yiyeceklerinden ) ikinizde bol bol yeyin.(fakat) şu ağaca yaklaşmayın. Yoksa ikinizde ( nefsine) zulm edenlerden olursunuz’ Bakara suresi ayet 35
- Bizde : ‘ Ey Âdem, demiştik, hiç şüphesiz ki bu, seninde, eşininde düşmanıdır. Bundan dolayı sakın sizi cennetten çıkarmasın o. Sonra zahmete düşersin ‘.
- ‘Çünkü senin acıkmaman, çıplak kalmaman hep oradadır’.
- ‘ Ve sen hakiykaten burada susamayacaksın, (güneş’in sıcağı altında da) kalmayacaksın’.Taha suresi ayet 117–118–119
İnsanın cennet hayatı başlamıştı. Devam ediyordu. Öte yanda Âdemi kendi felaketine sebep bilen şeytan, ondan öç almanın planları içindeydi. Nimetler yanında konan bir yasak, Âdem (A.S) ve eşinin ilk imtihanıydı. Daha önce Âdem (A.S) yaratılışı ile melekler ve şeytan imtihan edilmişti. Başlangıçta melekler itiraz etmişlerse de hemen Allaha sığınmışlar ve secde emrine uymuşlardı. Şeytan ise secde emrine uymamış, isyan etmiş imtihanı kazanamamış, başarısızlığından Allahı sorumlu tutmuştur. Şimdi sıra insandaydı. Ne olacaktı? Kendi başına kalsa belki başaracaktı. Fakat insan olmanın verdiği bir takım açık noktaları şeytan gibi sinsi bir düşmanı vardı.
İLK GÜNAH
Âdem ( A.S)
- Nihayet şeytan onu fitledi: ‘ Ey Âdem, dedi, seni ebedilik ağacına zeval bulmayacak bir devlete ( ulaştırmaya) delalet edeyim mi’? Taha suresi ayet 120
- Rabbinizin sizi bu ağaçtan men etmesi, melek olmanız ya da burada temelli kalmanızı önlemek içindir.
- Doğrusu ben size öğüt verenlerdenim, diye ikisini de (yalan yere) yemin etti.
- İşte bu suretle ikisini de aldatarak (o ağaçtan yemeyi) tenezzül ettirdi. Araf suresi ayet 20–21–22
Âdem ( A.S) ve eşi melek olma veya cennette ebedi kalma ihtimallerini duyunca şeytanın kendilerine düşman olduğunu unuttular.’ Ağaca yaklaşma’ emrinde sabırsızlık ettiler. Ağaçtan yediler Taha suresi ayet 115
İşte bunun üzerine ikisi de ondan yediler. Hemen kötü yerleri açılıverdi. Üstlerini cennet yaprağından yamamı yaya başladılar. Âdem rabbine karşı geldi de şaşıp kaldı. Taha suresi ayet 121
Allah Âdeme görevini hatırlattı ve savunmasını sordu. Şöyle buyurdu
—Ben ikinizi de bu ağacı yasak etmedim mi? Şeytan size muhakkak ap açık bir düşmandır demedim mi’.? Diye nida etti. Âraf suresi ayet 22
İLK TÖVBE
Şeytana kapıldılar. Şeytan isterdi ki daha da kendisini izlesinler. Fakat Âdem (A.S) ve eşi bu noktadan sonra meleklerin yolunu seçtiler. Şeytanı terk ettiler. Suçlarını itiraf ettiler. İnsanlık gösterdiler. Şöyle dediler
—Ey rabbimiz, kendimize yazık ettik. Eğer bizi bağışlamaz, bizi esirgemezsen herhalde (maddi ve manevi en büyük) zarara uğrayanlardan olacağız.’ Âraf suresi ayet23
Âdem (A.S) ile eşi tövbe ederek rablerine döndüler. Samimiyetle bağışlanmalarını istediler. Allah da bağışladı. Çünkü tövbeyi en çok kabul eden, asıl esirgeyen odur. Bakara suresi ayet37
Aziz okuyucu insanoğlu tarafından işlenen hatalı hareketlerin kaynağı şeytan ve nefisdir. O anda aklımızı çalıştırıp yaptığımız o hatalı hareketimizi terk etmeliyiz. Böyle yaptığımız zaman şeytanın ve nefsin emri altına girmemiş oluruz kazanan biz oluruz. Peki, dönüş yapabilir miyiz? Âdem aleyhi selamda görüldüğü gibi bizde o hatalı hareketimizi terk edebiliriz ve etmeliyiz. Sonunda onun gibi şu duayı yapmalıyız.
—Ey rabbimiz kendimizi yazık ettik. Eğer bizi bağışlamaz, bizi esirgemezsen her halde ( maddi ve manevi en büyük) zarara uğrayanlardan olacağız. Âraf suresi ayet 23
Allahtan affımızı talep ediyorum.08-02-2016